2015 was een jaar van grote veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van digitale communicatie. Dit als gevolg van de snel veranderende technologieën, wetgevingen en vraag van consumenten. Ook voor 2016 wordt een aantal belangrijke ontwikkelingen verwacht. Wij presenteren een overzicht van de 5 belangrijkste online communicatie trends voor 2016:
1) Veiligheid voorop!
Ook in 2016 wordt veiligheid op verschillende gebieden weer een belangrijk onderwerp. Google heeft al aangegeven dat het websites met een HTTPS (de beveiligde variant van de standaard HTTP) protocol hoger zal ranken dan andere websites. En ook de Europese Commissie is actief bezig de regelgeving met betrekking tot de opslag van data bij bedrijven sterk aan te scherpen. Van kleine webwinkel tot grote multinational; elk bedrijf in de EU moet vanaf 2017 duidelijk kunnen aangeven dat het de verzamelde data, variërend van een emailadres tot vertrouwelijke gegevens, op een veilige manier opslaat. Voldoe je niet aan die eis? Dan kun je een hoge boete verwachten. Dit geldt niet alleen voor online platformen zoals websites, webwinkels en communities, maar ook voor mobiele apparaten die data genereren en deze digitaal delen, zoals Fitbits. Volgens Gartner zijn er in 2020 meer dan 25 miljard van dit soort apparaten.
2) De mobiele opmars
De markt voor- en het gebruik van mobiele apparaten blijft sterk toenemen. Nu al heeft 81% (!) van de Nederlanders een smartphone, 65% van de gezinnen een tablet en is de mediaconsumptie op deze apparaten het hoogst met gemiddeld 54%. Deze aantallen zullen naar verwachting ook komend jaar nog sterk stijgen. Afgelopen maart maakte Google al bekend dat 60% van haar gebruikers via een mobiel apparaat binnenkomt en dat het mobiele vriendelijke websites significant hoger gaat plaatsen in de zoekresultaten. Google gaat zelfs zo ver dat het voor de ranking niet eens meer uit maakt als een bedrijf enkel nog een mobiele site heeft en een desktop variant achterwege laat. Ook mobiele marketing zal komend jaar sterk toenemen nu bijvoorbeeld Instagram deze mogelijkheid heeft geïntroduceerd en Facebook ook duidelijk een onderscheid hierin gaat maken.
Een andere grote verschuiving is die van mobiele websites naar ‘native apps’. Momenteel besteedt de Nederlander gemiddeld 87% van zijn ‘mobiele tijd’ aan native apps en 13% aan mobiele websites. Naar verwachting zal het gebruik ervan komend jaar alleen nog maar gaan stijgen. Volgens onderzoeken zorgen native apps voor veel hogere conversation rates en een langer gebruik bovendien. Om nog maar te zwijgen over het groot aantal mogelijke extra functionaliteiten. Veel bedrijven zullen deze native apps dan ook gaan lanceren komend jaar.
3) De klant wordt nog meer koning
De klant is door alle mogelijkheden tot digitale interactie al steeds meer koning geworden en komend jaar zal dit nog sterker toenemen. Analisten verwachten zelfs dat digitale chats en social media het face-2-face en telefooncontact binnen twee jaar zullen overnemen. Nu al wordt digitale communicatie door mensen jonger dan 40 jaar meer gebruikt dan het ‘normale contact’.
Een bedrijf kan anno 2016 dan ook echt niet meer zonder een optimale, goed onderbouwde contentstrategie; een strategie die bepaalt welke relevantie informatie op welk juiste moment in welke juiste vorm wordt gedeeld met welke juiste klanten. Wij gebruiken bij het uitwerken van een strategie zelf meestal al doelgroeponderzoek en diepte interviews, om zo samen met klanten te kijken naar bijvoorbeeld de motivatie en de behoefte aan concrete informatie.
Eerder schreven wij een blog over de ‘SEO mythes’. Anno 2016 zal met name de content van een website belangrijk zijn voor de vindbaarheid. Hoe lang blijven gebruikers op je website en hoeveel pagina’s bezoeken ze? Hoe vaak komen ze terug en wat voor soorten beeldmateriaal staat er op de website? Onderzoek van Forrester heeft uitgewezen dat een goede foto net zoveel waarde kan hebben als 1.000 woorden en dat een goede video zelfs een waarde van 1.800.000 woorden vertegenwoordigt. Het overwegen waard dus…
4) Video’s in plaats van foto’s
Zoals wij hierboven al schreven, kan het effect van het gebruik van een goede video significant beter uitpakken dan een afbeelding of stukje tekst. Veel bedrijven hebben de grote voordelen van video marketing in het afgelopen jaar al ervaren door bijvoorbeeld de mogelijkheden op Youtube. Ook op Facebook zal komend jaar veel meer met video’s worden geadverteerd, mede gezien het feit dat dit social media kanaal de ‘autoplay’ optie blijft gebruiken op de Facebook app. Nieuw zal het SERP platform van Google zijn, dat miniaturen van gepromote video’s tussen de zoekresultaten laat zien.
De vele andere mogelijkheden zullen er verder bovendien voor zorgen dat de consument in 2016 op steeds meer onverwachte plaatsen video reclame kan verwachten.
5) Virtual reality & Internet of Things
Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar mede door de introductie van de gehypte Oculus Rift virtual reality bril in het eerste kwartaal van 2016 en het grote aantal ‘Internet of Things’ cadeaus (zoals Apple watches en Fitbits) tijdens de feestdagen in 2015, zal het gebruik hiervan sterk toenemen. Communicatie specialisten kijken daarnaast heel erg uit naar het grote aantal nieuwe mogelijkheden met betrekking tot bijvoorbeeld adverteren en de integratie met andere digitale kanalen door deze nieuwe apparaten.