Menu Close

Meta-tags; wie kent ze nog? Als je er maar zoveel mogelijk in de broncode van de website neerzette, dan kreeg je vanzelf een goede notering in Google. Inmiddels is dit trucje en vele anderen, naar het rijk van fabelen verwezen en is het mechanisme om websites te ranken in de zoekmachine, ontzettend complex en wordt het zeer geheim gehouden door Google.

Terecht, want er zijn veel mensen die op alle mogelijke manieren de zoekmachine te beïnvloeden met kwade zin; ‘fake news’, ‘clickbait’ en andere zaken waar de zoekmachine haar gebruikers tegen wilt beschermen.

 

Fijn dat het bedrijf haar gebruikers zo hoog in het vaandel heeft, maar er wordt wereldwijd door bijzonder veel belangrijke mensen uit de SEO-industrie de alarmbel geluid. Door de grote updates van de zoekmachine in onder andere maart en juni afgelopen jaar, is het directe verkeer vanaf de zoekmachine naar sites algemeen met al 10% afgenomen, maar hebben vele nieuwssites en content platformen een zeer significante daling in hun bezoek gezien. Verschillende bekende nieuwssites hebben hierdoor al noodzakelijk hun deuren gesloten, omdat zij een onomkeerbare daling van 80-95% in de bezoekersaantallen niet meer naar de adverteerders konden verkopen en helaas merkten wij het de afgelopen tijd ook bij verschillende klanten de schadelijke effecten.

Google is heel hard bezig om ervoor te zorgen dat de gebruiker content krijgt die van de allerhoogste kwaliteit is, op een zo’n makkelijk mogelijke manier. Enerzijds door de gebruiker al in de zoekmachine van antwoorden te voorzien, als het een vraag invoert, wat erin heeft geresulteerd dat de helft (!) van de zoekopdrachten in de zoekmachine niet meer resulteert in een klik naar een website. Daarnaast in het ranken van content en uitdelen van ‘penalty’s’ voor slechte content (platformen).  Google schreef hier zelf over dat het de input voor ranking van meer dan 10.000 individuen heeft gebruikt, om middels haar eigen algoritmen te beoordelen of content waardevol is of niet. Focus van de ranking ligt niet meer op actuele of populaire content, maar origineel.

Een van de toonaangevende SEO experts maakte dit overzicht hiervoor:

 

Er zijn door deze significante wijzigingen, al veel platformen die een ‘Google Penalty’ hebben ontvangen, omdat ze teveel content op hun platform hebben gepost wat qua inhoud als ‘flinterdun’ werd gemarkeerd door de zoekmachine; artikelen met 500 woorden of minder die qua inhoud geen waarde toevoegen, maar duidelijk gericht zijn op het misleiden van de zoekmachine, te veel richten op commercie of affiliatie doorlinks of allerlei woorden bevatten die duidelijk alleen maar worden gebruikt voor linkbuilding. In maart 2020 gaat de zoekmachine zelfs nog een stap verder en moeten nieuwitems duidelijke worden gemerkt, als ze gesponsorde content bevatten, door rel = “gesponsord” toe te voegen. Niet naleven van deze nieuwe regels resulteerd direct in een zware ‘penalty’; het onzichtbaar worden in de zoekmachine.

Wat is de oplossing? Zoals Google zelf ook al in haar blogs schrijft en wat ook wordt onderschreven door de toonaangevende experts uit de industrie; de focus moet meer gaan liggen op écht kwalitatieve content. Clickbait titels en content is daar dus echt uit den boze, longform en verrijkte content een sterke pré. Hoewel de zoekmachine inmiddels wat macht heeft verloren aan concurrenten als Bing en Yahoo, heeft Google nog steeds een marktaandeel van 90% en is het met alle eerder beschreven wijzigingen dan ook ‘slikken of stikken’.

Share: