Volgens betrouwbare onderzoeken, wordt er vanaf 2016 meer content geplust (plussen = liken op Google+), dan er op Facebook wordt geliked. Onderzoeken wijzen bovendien uit dat het meer wordt gebruikt dan Twitter en een twee keer zo grote betrokkenheid heeft als dit platform. Iedere gebruiker van bijvoorbeeld Gmail of Youtube heeft automatisch een account op dit netwerk. Toch gebruiken nog maar weinig mensen de mogelijkheden optimaal en blijft Google+ voor veel mensen nog een slap aftreksel van Facebook en Twitter. Dit terwijl goed gebruik ervan een zeer positief effect kan hebben op je vindbaarheid in Google.
Meer dan een sociaal netwerk alleen
In 2011 lanceerde Google haar eigen sociale platform Google+, waarin de belangrijkste en meest populaire elementen van Facebook en Twitter zijn opgenomen en geoptimaliseerd en een aantal zeer interessante additionele functies zijn toegevoegd. Aan de ene kant is het een sociaal netwerk, maar aan de andere kant wordt het door Google ook gebruikt om relevante zoekresultaten samen te stellen. De SEO-voordelen worden daardoor steeds groter.
Niet geheel omstreden, maar toch erg interessant is de content die wordt ‘geplust’ op het kanaal. Hoe meer content er wordt geplaatst en hoe vaker gebruikers op +1 klikken, hoe hoger een bedrijf scoort in de zoekresultaten. Door het bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in te vullen, wordt een bedrijf enerzijds op een goede manier op Google Maps geplaatst (onderdeel van lokale SEO) en anderzijds krijgt het een mooie ‘knowledge graph’; een bedrijfsprofiel rechts naast de zoekresultaten.
Waar bij Facebook enkel content kan worden geplaatst voor alle volgers, is het bij Google+ mogelijk om de content te verspreiden onder verschillende ‘circles’, (vooraf bepaalde doelgroepen), die enkel voor de beheerder te zien zijn. Hierdoor sluiten de updates niet alleen beter aan bij de verschillende doelgroepen, maar is de kans ook groter dat deze meer gewaardeerd en ‘geplust’ worden.
Een paar tips om de eerste succesvolle stappen te zetten in het gebruik van Google+:
- Maak een verbinding tussen Google+ en de website van je bedrijf
- Vul het volledige bedrijfsprofiel in
- Verbind alle andere Google diensten die je gebruikt, zoals bijv. Youtube, aan je zakelijke Google+ account
Indien dit allemaal goed is afgerond, ga dan het kanaal actief gebruiken:
- Voeg klanten, potentiële klanten, collega’s, vrienden etc. toe aan de vooraf aangemaakte ‘circles’
- Begin daarna met het posten van relevante content aan de hand van een contentstrategie. Probeer hierbij eens het gebruik van doelgroepsegmentatie via de circles (zie boven).
- Reageer / ‘plus’ zelf ook bij andere profielen om de zichtbaarheid van het eigen profiel te vergroten
Wil jij ook een Google+ profiel? Zorg dan eerst voor een Google account (accounts.google.com) en maak vervolgens een Google+ profiel aan.